Türkiye, Online Dış Ticarette Dengesiz Büyüme Yaşıyor
Son yıllarda Türkiye, online dış ticarette önemli bir büyüme yaşadı ancak 2024 Ocak-ekim dönemi verileri, bu büyümenin dengesiz olduğunu ortaya koyuyor. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre, Türkiye’nin e-ihracatı 137 milyar TL değerindeyken, e-ithalat ise 174 milyar TL değerine ulaştı. Son dönemde artan vergi ve kısıtlamalar ile Türkiye’nin yüksek e-ihracat hedeflerine rağmen online ticarette net bir ithalatçı konumuna geçtiği görülüyor.
Kısıtlamalar Genişliyor
Pandemi sonrası hızla artan online ticaret, özellikle Çinli oyuncuların etkisiyle büyümeye devam ediyor. Temu, Shein ve Aliexpress gibi markaların agresif fiyat politikaları ve ücretsiz kargo gibi avantajları, yerli oyuncuları olumsuz etkiledi. Türkiye de diğer ülkeler gibi yurt dışından yapılan online alışveriş limitini düşürerek ve vergi oranlarını artırarak önlemler aldı. Ancak bu önlemler yeterli olmadı ve e-ithalattaki artış devam etti.
Önlemler Yetersiz Kaldı
Türkiye’deki yüksek fiyat politikaları, enflasyon ve gelir erozyonu tedbirlerin etkisini sınırlı tuttu ve e-ithalattaki artışı durduramadı. BKM verilerine göre, yerli kartlarla yurt dışından yapılan işlem sayısı geçen yıla göre artarken, yabancı kartlarla yurt içinde yapılan alışverişler azaldı. Bu durum sonucunda online dış ticaret açığı 36,2 milyar TL’ye ulaştı.
2023 E-İhracat Hedefi 8 Milyar Dolardı
2024’ün ilk 8 ayında e-ihracatın ciddi oranda arttığını belirten Ticaret Bakanı Ömer Bolat, toplam mal ihracatı içindeki paylarını artırmayı hedeflediklerini söyledi. Ömer Bolat, 2024 sonuna kadar e-ihracatı 8 milyar dolara çıkarmayı planladıklarını açıkladı.
Kaynak: patronlardunyasi.com